Tur til Marsteinsvola 3. oktober 2020

Hytta i masta måtte repareres på grunn av stor råteskade. Tre spreke karer startet tidlig lørdag morgen. Utstyrt med usedvanlig godt humør og et bensindrevet beltedyr ankom vi Marsteinsvola klokka 09:30 klar for innsats.

Vognkommandør LV2VI og vognfører LB2KE. Foto: Skytter LA6GHA

Ettersom LB2KE var utstyrt med ekspert-kompetansen, var det naturlig at han tok kommandoen og utførte det meste av jobben. Nytt gulv var på plass og resten av hytta ble jekket opp. Nye to-tom-fire-stendere var kappet til rett lengde og manglet bare hull for skruer, noe Rune fikset.

LB2VI

LA6GHA (Robert) hadde med ny elektronikk for måling av batterispenningen. Den gamle løsningen var basert på en 10V zenerdiode, men slike zenerdioder er veldig ustabile i varierende temperatur. Ny løsning ble en programmerbar zenerdiode av typen TL431. Denne må ha en katodestrøm mellom 1 og 100 mA. Det ble valgt en 220 ohms motstand over Vbatt-10V noe som gir ca 15 mA ved Vbatt=13.3V

En bug i Python (manglende tabulator) førte til at målingene lå på 13.29V, men dette ble fikset søndag morgen.

Link til målinger: https://www.la9i.no/div/voltmar.html

Målepunktet er i andre etasje og dermed vil målingene påvirkes av spenningsfall når radioutstyr sender, ettersom batteriet står i første etasje. APRS-noden sender med lav effekt og i korte perioder så denne gir ikke store utslag, men FM-linken (og etter hvert den nye cross-band-repeateren) gir betydelig spenningsfall og gir følgelig utslag på målingene. Dette er delvis gjort med hensikt slik at vi kan se hvor ofte utstyret er i bruk. Det var også lettvint å ta ut målepunktet i nærheten av målekretsen.